Mengenal Buah Kardamon Atau Buah Pelaga

Melayupost.info – Kardamom (Amomum cardamomum) telah dikenali sebagai rempah untuk memasak dan juga lebih banyak digunakan untuk campuran herba. Di beberapa kawasan, kapulaga dikenali dengan nama kapol, palago, karkolaka, dan lain-lain.

Kapulaga nama asing adalah pai thou kou (Cina). Orang-orang Yunani memanggil buah itu sebagai buah kardoma yang kemudiannya diluluskan oleh orang Rom ke dalam kapul buah. Dalam bahasa Inggeris dipanggil kapulaga. Dalam bahasa Thai ia dipanggil krava, elaichi dalam Hindi, dan elakkaai dalam bahasa Tamil.

Penanaman

Awalnya didapati tumbuh secara semula jadi di kawasan Pergunungan Malabar, pantai barat India. Kerana tingkah laku di pasaran dunia, kemudian berkembang secara meluas di Sri Lanka, Thailand, dan Guatemala. Di Indonesia mula ditanam sejak tahun 1986.

Di dalam perdagangan kemudian ia juga menawarkan sejenis kapulaga dari gunung-gunung tinggi di Mysore (India) yang buah bulatnya lebih bulat, dan sebaik-baiknya kerana ia lebih enak. Berbeza dengan kapulaga Malabar yang tandan bunga merayap, tandan jantung Mysore tumbuh tegak. Dari Sri Lanka ditawarkan Elettaria cadamomum var. utama seperti Ceylon. Buahnya lebih luas dan lebih rata daripada kapulaga Malabar, E. cardamomum var. kecil. Dari Thailand, kemudian juga menawarkan pelacur dari Siam yang masih baik dengan buah pelaga Indonesia, Amomum cardamomum.

Bentuk fizikal

Tumbuhan kardioma tergolong herba dan bentuk rumpun, angka itu seperti tumbuhan halia, dan boleh mencapai ketinggian 2-3 meter dan tumbuh di hutan yang masih padat. Kardamom berkembang pada ketinggian 200-1000 meter di atas paras laut.

Pada mulanya ia adalah kehidupan liar, tetapi kini buah pelaga ditanam sebagai tumbuhan rempah. Tumbuhan basah ini mempunyai batang berpecah daun yang membungkus batangnya. Lokasi daun berganti. Tumbuhan bunga disusun dalam tandan yang keluar dari rimpangnya. Buahnya berbentuk telur, berbulu, dan kelabu-kuning. Buah berkumpul dalam tandan kecil dan pendek. Apabila masak, buah akan pecah dan dibahagikan dengan ruang. Di dalamnya adalah telur bulat yang panjang.

Buah

Kardamom mula berbuah pada usia 3 tahun. Buah kakao muncul dari pseudo-stick berhampiran tanah, dan merayap bersama dengan kluster panjang 1 m, ke tanah sekitarnya. Agar tidak mendapat tanah yang dicucuk kotor ketika hujan, pemilik petani tergelincir lembaran plastik sebagai dasar di bawah tandan buah.

Buah-buahan bujur di sepanjang 1 cm sisi tiga dipilih apabila ia berisi, padat, separuh masak. Warna hijau telah menjadi cahaya hijau. Ia adalah hijau gelap. Apabila ia berubah warna, ia berbau sebaiknya.

Di India, buah kering, disusun mengikut saiz dan warna. Kuning mempunyai jerami yang cukup, dibungkus sebagai buah siap sedia, sementara yang belum diolah dengan wap sulfur. Ia adalah hak penjagaan yang menjadikan India sebagai pengeksport kapulaga.

Buah kering menjadi berkerut, berjalur, yang mengandungi 4 – 7 biji kecil merah kemerahan. Rasanya sedikit pedas seperti halia, tetapi ia tidak berbau. (http://www.melayupost.info/2016/05/manfaat-khasiat-dan-kebaikan-buah.html)

Leave a Reply